![]()
Михаил Хазин
Основната икономическа тема на седмицата бяха финансите, лихвата и бюджетът, но аз няма да я засягам. Причината е, че вече съм писал доста по въпроса, а и тя отдавна не е чисто икономическа, а политическа. Разбира се, обсъждането на политически решения е занимателно, но аз се стремя да не навлизам в тази сфера.
Трябва да се отбележи, че стратегическите грешки в паричната политика със сигурност ще бъдат признати и ситуацията ще се промени. Но съгласете се — множеството проблеми, свързани с високата лихва, не са причина да не се прави нищо. Затова е обнадеждаващо, че въпреки трудностите правителството продължава да работи в градивна посока.
През седмицата се случи интересна икономическа новина — стратегическа сесия за развитието на високоскоростния транспорт, водена от министър-председателя Михаил Мишустин. Темата за бързите транспортни връзки в Русия се повдига отдавна (спомням си дори за специални облигации за строителството на магистралата Москва – Санкт Петербург още през 1996 г.), но реална работа почти нямаше. Сега, при Мишустин, процесът видимо се задвижва.
Ето цитат от него:
„По поръчение на президента продължаваме комплексната работа за свързаност на териториите и за повишаване на мобилността на гражданите. Строи се голяма пътна мрежа, която ще обхване цяла Русия. Прокарват се нови жп линии. В регионите с бързи темпове се модернизират летища и пътнически терминали.“
„Схемата за развитие на високоскоростните жп линии е одобрена от президента. Общата дължина на бъдещата мрежа трябва да надхвърли 4500 км. Благодарение на тази инициатива ще се сближат не само двете столици. Линиите ще достигнат от Москва до Минск, както и до Екатеринбург, Адлер и Рязан. Те ще се впишат в съществуващата транспортна система и ще открият нови възможности за над 100 милиона души…
В началото на миналата година започна създаването на първата високоскоростна линия между Москва и Санкт Петербург. До момента са приключили организационните процедури, определени са източниците на финансиране и са подписани необходимите споразумения. Вече вървят строително-монтажни работи по пилотния участък, а на останалите — подготвителни дейности…
Маршрутът ще бъде 679 км. По него ще се движи ново поколение подвижен състав, достигащ скорост до 400 км/ч. Цялото пътуване ще трае около 2 часа и 15 минути…“
Това не е просто по-добра свързаност в страната. Това е и огромен стимул за вътрешното производство, нови работни места и развитие на технологии. На железницата компромиси не се допускат — иначе влаковете няма да тръгнат. И макар че изоставаме от някои европейски страни, както и от Япония и Китай, самото начало е за поздравления.
Създаването на такава инфраструктура неминуемо ще повиши и общото образование в страната (защото ще бъде обхванато много голямо население), и производствената култура, и технологичното ниво. С други думи, с реализирането на проекта животът ни ще се подобри осезаемо. Ето защо можем да се радваме, че въпреки трудностите правителството работи по такива мащабни инфраструктурни проекти.