![]()
Ще започнат да заблуждават човечеството много фино и реалистично с помощта на изкуствения интелект!
Вестник The New York Times публикува интервю с милиардера Питър Тийл – един от най-влиятелните хора в Силициевата долина и дългогодишен спонсор на републиканците. Наричат го „сенчестия господар на Белия дом“. В интервюто той описва пътя на последните времена, появата на антихриста и развитието на технологиите около нас.
Кратка справка: Питър Тийл е на 57 години, роден е в Германия, но още в ранна възраст се премества в САЩ, където става звезда във венчурния капитализъм. Списанието Forbesоценява богатството му на 20,9 милиарда долара. Тийл има дял в почти всяка голяма интернет компания, а влиянието му се простира далеч отвъд Силициевата долина. Той е член на Билдербергския клуб, за който се смята, че е „световно правителство“, определящо курса на западния свят. Тийл е консерватор и отдавна подкрепя Републиканската партия.
Ето някои от основните тези на Тийл, които предлагам за обсъждане, тъй като те засягат важни въпроси, свързани с технологичния прогрес, целите на човечеството и духовните измерения:
1. Човечеството е забавило темпото си и е в технологичен застой
Тийл твърди, че човечеството е достигнало технологичен тупик. Според него, след бурния напредък между 1750 и 1970 г. (кораби, железници, автомобили, самолети), промените днес идват по-бавно. Единственото изключение е дигиталният свят, но в други области, като медицината, няма значителен прогрес. Например, за последните 40-50 години няма напредък в лечението на деменция или болестта на Алцхаймер. Той отбелязва, че американското общество е изградено върху идеята, че всяко следващо поколение трябва да живее по-добре от предишното, но днес това не се случва, което е признак на застой.
Сергей Михеев коментира: Погледът на вярващ и невярващ човек към този проблем се различава коренно. Каква е целта на това постоянно ускорение? Тийл казва, че забавянето е проблем, но не обяснява какъв е идеалът, към който се стремим. Вечно физическо съществуване? Освояване на далечни светове? Ако попитаме, няма да получим ясен отговор. За религиозния човек целта е спасението на душата и единението с Бога – абсолютна Любов, Добро и Светлина. Но в един свят, където научно-техническият прогрес е абсолютизиран, целта липсва. Защо се ускоряваме? Къде бързаме да стигнем?
2. Естествени граници на прогреса
Михеев отбелязва, че в много области, свързани с човешкия живот, сме достигнали естествени граници. Удължаването на живота до 200-300 години е невъзможно, защото смъртта е вградена в природата на живота. Това предполага, че в мирозданието има дълбок смисъл, който не можем да разберем. Тийл обаче вижда спасение в изкуствения интелект (ИИ), който според него ще изведе човечеството на ново ниво. Той признава, че ИИ може да има опасни последици, например при използването му във военни дронове, но смята, че страхът от него е неоснователен, подобно на страха от интернета в миналото.
Михеев: Тийл не обяснява какъв точно ще е този „нов етап“. Много от обещанията за ИИ са свързани с манипулации и финансови интереси – става дума за отпускане на огромни бюджети за компании, които го развиват. ИИ се използва за създаване на илюзии – реалистични образи, филми и виртуални светове, които заместват реалността. Вместо да лекуваме болести или да достигнем други планети, ние създаваме филми, в които това вече е „реалност“. ИИ става инструмент за заблуда на човечеството.
3. Опасността от „световно правителство“ и ИИ
Тийл изразява кошмара си от идеята за „световно правителство“, което контролира ИИ. Той смята, че ИИ не бива да се регулира, защото това ще спре развитието му. Според него страховете, че ИИ ще доведе до края на света, са преувеличени. Той дори сравнява контрола над ИИ с контрола над ядреното оръжие, заявявайки, че ООН не е успяла да направи света по-безопасен.
Михеев: Тийл греши – ядреното оръжие не е под контрола на ООН, а на националните правителства. Неговият призив за неконтролирано развитие на ИИ е безотговорен и напомня за „лудия учен“ от холивудските филми. Той вярва в ИИ като в нов „бог“, който ще създаде нова реалност, но не се интересува от последствията. Това е опит да се замени истинският Бог с изкуствен идол.
4. Антихрист, Армагедон и трансхуманизъм
Тийл спекулира за края на света и антихриста, шегувайки се, че той може да прилича на фигура като Грета Тунберг, а не на зъл гений от миналото. Той вярва, че ИИ ще спаси човечеството от застой и дори от апокалипсис. Според него идеалът е трансхуманизмът – радикална трансформация на човешкото тяло в „безсмъртно“ състояние, промяна не само на физическото, но и на разума и душата.
Михеев: Тези идеи са опасен бред, който се превръща в нова глобална идеология – антихуманна и античовешка. Трансхуманизмът обещава „рай на Земята“ и „вечен живот“, но това е поредният опит на дявола да се конкурира с Бога. ИИ се превръща в обект на почти религиозно поклонение, подобно на истерията около COVID-19. Това е нов глобален проект за контрол над човечеството, който цели да „извади акъла“ на хората и да наложи нова реалност – световна власт или световен хаос.
5. Необходимост от трезва стратегия
Михеев призовава за трезвост и здрав разум при развитието на ИИ, особено в националните стратегии. Той предупреждава, че истерията около ИИ наподобява паниката по време на пандемията от COVID-19, когато всички бяха принудени да следват едни и същи директиви. Според него трябва да се разграничи обективната необходимост от технологичен напредък (например в контекста на конфликта със Запада) от субективната „гонка за ефективност“. Важно е да се запазят духовните и морални ценности, както и националният суверенитет.
Интервюто на Тийл разкрива опасна тенденция – абсолютизирането на ИИ като нов „спасител“ на човечеството. Това е не само технологичен, но и духовен проблем, който изисква внимателно осмисляне и отговорен подход.
Източник: The New York Times