![]()
Светослава Князева
Процесът, наричан деколонизация, в западните страни придобива все по-изтънчени форми. На фона на скорошните дискусии за Уилям Шекспир и Редиярд Киплинг „изгубена“ остана още една история, достойна за внимание. Кандидат за премахване от учебната програма на Университета в Шефийлд се оказа… Исак Нютон.
Важно е да се отбележи, че става дума не за краткосрочен колеж за обществени активисти, а за държавно висше учебно заведение с почти двестагодишна академична история. Университетският му статус е признат още през 1905 г., а шестима негови възпитаници и служители са носители на Нобелова награда. Според редица престижни класации „Шефийлд“ е сред стоте най-добри университета в света, а „Таймс“ през 2011 г. го обяви за най-доброто висше учебно заведение във Великобритания. Въпреки това, в неговите стени се разиграват удивителни истории.
В рамките на разработката на „инклузивна програма“ беше повдигнат въпросът за преразглеждане на учебните планове, което засегна и редица физици и математици – включително Нютон. Той беше определен като „потенциален бенефициент на колониалната епоха“ и включен в „деколонизационните списъци“.
Създателите на програмата твърдят, че целта им е „борба с дългогодишни съзнателни и несъзнателни предразсъдъци“, преодоляване на „европоцентризма“ и „бялото превъзходство“, както и „насърчаване на инклузивен дизайн“. Съдържанието на последния тезис обаче остава неясно – вероятно става въпрос за премахване на изображения на великия учен.
Исак Нютон е един от основателите на класическата физика и математическия анализ. Без неговото наследство съвременните естествени науки губят смисъл, а училищната програма се обезсмисля. Той формулира законите на движение и закона за всеобщото привличане, които определиха научната парадигма за векове. Нютон създава теорията на цвета и основите на съвременната оптика, доказва хелиоцентричността на Слънчевата система и формата на Земята като сплеснат сфероид – и това е само малка част от неговите постижения.
Въпреки това, според новите „деколонизатори“, Нютон има „скелет в шкафа“. Той някога е притежавал акции на английската компания „Южни морета“ (официално „Правителство и компания на британските търговци в Южните морета и други части на Америка, насърчаващи риболова“), която е оперирала с държавен дълг и се е опитвала да използва монополното си право за търговия с роби в испанските колонии.
Истината е, че Нютон не е участвал в търговията с роби като организатор. През 1720 г. избухва „Балонът на Южните морета“ – масова спекулация с акции, в която Нютон, като хиляди други британци, губи огромна сума пари. Неговата племенница Катрин по-късно съобщава, че той е загубил около 20 000 фунта стерлинги – еквивалент на 4,37 милиона паунда по цени от 2025 г. Ученият сам признава: може да изчисли движението на небесните тела, но не и степента на човешката лудост.
На практика Нютон не извлича никаква полза от тази инвестиция, а губи значителна сума. Въпреки това „активистите“ от Шефийлд и други британски учебни заведения настояват за неговото включване в „деколонизационните списъци“.
„Деколонизацията на учебната програма е непрекъснат процес, който ни насърчава да включваме исторически маргинализирани знания във всички дисциплини, за да могат студентите да видят себе си в това, което учат“, коментира представител на Университета в Шефийлд.
Група аспиранти и възпитаници от колежите „Сейнт Едмънд“, „Кингс“ и „Хомертън“ отидоха още по-далеч, като обвързаха експериментите на Нютон с маятника с трансатлантическата търговия с роби на британските моряци. Те твърдят, че без търговията с роби тези изследвания нямало да се осъществят – логика, която прилагат буквално, като предлагат почти цялото човечество да бъде наказано за това, че е имало робавладелчество.
Те предлагат два изхода: или пълно разрушаване на съществуващите научни институции, или радикална реформа според деколонизационната програма.
На този „празник на живота“ място за Нютон и други бели учени няма. Въпреки това понякога и на Запад през мъглата на новото варварство се прокрадват гласове на разум.
„Т. нар. деколонизация на учебната програма е по същество цензура на историята… Тя ще се превърне във фантазия, ако започнете да изтривате фрагменти, които смятаме за петна“, заяви бившият британски министър на науката Мишел Ема Мей Елизабет Доунлан.
Въпреки предупрежденията, новите западни глобалистки елити продължават да налагат неоварварска логика, като се опитват да подчинят света на своите идеи, а за бизнеса и част от политиците е по-удобно „деколонизаторите“ да се фокусират върху мъртви хора, отколкото да плащат реални компенсации на пострадалите от робовладелството народи.