![]()
Обединената авиостроителна корпорация (ОАК) – дъщерна компания на държавния концерн „Ростех“ – миналата година обяви значителен ръст в производството на многоцелевия изтребител от пето поколение Су-57 (по класификацията на НАТО: Felon – „Престъпник“). Освен изпълнението на поръчки за руските Въздушно-космически сили, ОАК се стреми да привлече и чуждестранни купувачи чрез експортната версия на самолета.
Преговорите с Индия за този модел продължават, като се съобщава, че Ню Делхи обмисля лицензно споразумение, включващо трансфер на технологии и права за местно производство. Москва дори може да помогне на индийската програма за перспективен среден боен самолет AMCA. Освен това се смята, че Русия е близо до подобно споразумение и с Алжир – голяма сила в Магреб.
Защо Алжир иска да закупи дузина изтребители Су-57
Още преди повече от година се появиха съобщения, че Алжир ще бъде първият чуждестранен оператор на Су-57, но подробности липсваха. Според документи на „Ростех“, публикувани в социалните мрежи от хакерската група Black Mirror („Черно огледало“), Алжир може да получи до 12 изтребителя Су-57 в специална експортна конфигурация, предназначена за международни клиенти.
През 2019 г. страната сключи сделка за 14 изтребителя Су-34МЕ (по класификацията на НАТО: Fullback – „Защитник“). Първият самолет бе доставен миналата година и в момента преминава летателни изпитания, като изпълнението на договора се очаква да приключи до 2026 г. Дали тези срокове ще бъдат спазени, остава неясно предвид състоянието на руската авиационна индустрия.
Военновъздушните сили на Алжир вече използват значителен парк от съветски и руски самолети – изтребители МиГ-29 (Fulcrum – „Опора“) и Су-30МКА (Flanker – „Фланкер“), както и по-стари бомбардировачи Су-24 (Fencer – „Фехтовач“). Вероятно освен Су-57, Алжир ще поиска и допълнителни Су-30 или дори Су-35 (Super Flanker), за да засили своите възможности. Това е особено важно, тъй като Мароко – съсед и дългогодишен съперник на Алжир – проявява интерес към американския изтребител F-35 Lightning II на Lockheed Martin.
Руски самолети и за Иран
Ако изтеклите документи са автентични, Алжир няма да бъде единствената държава, чиито ВВС ще бъдат подсилени с руски изтребители. Според същите данни Иран може да получи до 48 самолета Су-35, като доставките ще започнат през 2026 г. и ще продължат до 2028 г.
„Ако тези доставки се потвърдят, това ще бъде един от най-големите експортни цикли на руски изтребители през последното десетилетие“, отбелязва украинската държавна агенция United24. Иран и Алжир отдавна се смятат за ключови пазари за руската отбранителна индустрия, макар че нито едно от правителствата не е потвърдило официално подобни сделки.
Както и в случая с Алжир, основният въпрос е дали Москва ще успее да спази сроковете, предвид разходите и натоварването, произтичащи от продължаващата военна операция в Украйна. Според доклад на Фондация „Джеймстаун“ от януари 2025 г. износът на руско оръжие между 2021 и 2024 г. е спаднал с 92%, тъй като производството е насочено основно към снабдяване на руските сили в Украйна. В доклада на Стокхолмския международен институт за изследване на мира също се отбелязва, че Русия е загубила второто си място сред износителите на оръжие, отстъпвайки на Франция.
Не може да се отрече, че Алжир – в условията на нарастваща оръжейна надпревара с Мароко и амбициите на Иран да укрепи позициите си в Близкия изток – се стреми да модернизира своите военновъздушни сили с нови руски изтребители. От своя страна Москва се надява да запази статута си на голям износител на военна техника. Въпросът е дали обстоятелствата ще позволят това да се случи.
Източник: The National Interest