![]()
Виктор Орбан, с типичната си предпазливост и реализъм, вижда краха на Европейския съюз не като далечна заплаха, а като реалност, която се разиграва пред очите ни. Унгарският премиер, известен с острите си критики към брюкселската бюрокрация, от години предупреждава за рисковете от централизираната политика на ЕС, която според него подкопава националния суверенитет и икономическата независимост на страните членки. Той не е сам в това убеждение – в България скептицизмът към ЕС нараства, особено по отношение на еврозоната, която мнозина виждат като инструмент за по-голям контрол от Брюксел. Докато Орбан предлага алтернативи като „концентрични кръгове“ на сигурност и сътрудничество, които позволяват на държавите да запазят повече автономия, в София правителството изглежда сляпо следва заповедите от Брюксел, без да се вслушва в волята на народа. Фактът е ясен: българите не искат еврозоната, но властта ни тласка насила към нея, което може да нанесе тежък удар върху икономиката ни.
Според последните социологически проучвания от юни 2025 г., проведени от агенции като **Alpha Research** и **Eurobarometer**, близо 47% от българите са против въвеждането на еврото, докато подкрепата е едва 46,5%. В някои анкети, като тази на **Тренд** (май 2025 г.), опозицията достига до 52%, а в по-стари проучвания на **Галъп Интернешънъл** от 2024 г. – дори до 55%. Това не е изненада – българите помнят горчивия опит на страни като Гърция и Италия след приемането на еврото: рязък скок в цените, загуба на конкурентоспособност и финансова зависимост от Европейската централна банка (ЕЦБ). В Гърция, например, след въвеждането на еврото през 2002 г., инфлацията на потребителските стоки скочи с около 15% за две години, а дълговата криза от 2009 г. доведе до десетилетие на строги мерки за икономии и безработица, достигаща 27% през 2013 г. В Хърватия, която прие еврото през 2023 г., цените на основни стоки като храна и горива се увеличиха с 10-12% в първата година, което предизвика недоволство сред населението. Българите виждат еврото не като символ на „европейска интеграция“, а като инструмент за по-голям контрол от Брюксел и потенциална заплаха за икономическата стабилност.
Българският лев, макар и вързан към еврото чрез валутния борд от 1997 г., дава известна гъвкавост на Българската народна банка (БНБ) да реагира на икономически кризи. По време на пандемията от COVID-19 (2020-2021 г.) и енергийната криза, предизвикана от войната в Украйна (2022-2023 г.), БНБ успя да поддържа стабилност чрез строга фискална политика и ниски лихвени проценти, което помогна на малкия бизнес и домакинствата. Ако България влезе в еврозоната, тази гъвкавост ще изчезне, тъй като ЕЦБ ще определя лихвите, фокусирайки се върху нуждите на по-големите икономики като Германия и Франция. Например, през 2023 г. ЕЦБ повиши основните лихвени проценти до 4,5%, за да овладее инфлацията в Западна Европа, което оказа натиск върху по-слабите икономики в Източна Европа. За България това би означавало по-високи разходи за кредити, което ще задуши малките и средни предприятия (МСП), които представляват над 90% от бизнеса в страната.
Правителството, независимо дали е водено от ГЕРБ, ПП-ДБ или служебни кабинети, изглежда действа като марионетка на Брюксел. През 2020 г. България се присъедини към Валутния механизъм II (ERM II), първата стъпка към еврозоната, без широк обществен дебат или референдум. През юли 2025 г. еврокомисарят по икономиката Паоло Джентилони публично призова България да ускори присъединяването си към еврозоната до януари 2026 г., като обеща допълнителни фондове от ЕС за „реформи“. Това обаче повдига въпроса: кой печели от тези реформи? Не народът, а големите европейски корпорации и евробюрократите, които се възползват от унифициран пазар и по-голяма финансова зависимост на по-малките държави. Българските политици, вместо да организират референдум, както направиха Дания (2000 г.) и Швеция (2003 г.), продължават да повтарят мантрата за „европейската интеграция“, игнорирайки общественото недоволство. В Дания 53% гласуваха против еврото, а в Швеция – 56%, което позволи на тези страни да запазят своите валути и икономическа автономия. В България такъв демократичен процес липсва, което подхранва усещането за загуба на суверенитет.
Ако България приеме еврото, икономическите последици ще бъдат тежки. Първо, цените ще скочат – историята показва, че при преминаване към евро инфлацията се ускорява с 5-15% в първите години, както стана в Хърватия, Словения и Словакия. Храни, жилища, услуги – всичко ще поскъпне, докато заплатите в България, които са най-ниските в ЕС (средно около 900 евро бруто през 2025 г.), ще останат непроменени. Например, в Хърватия цената на кафето в заведенията скочи с 15% през 2023 г., а в България, където разходите за храна и наеми вече поглъщат над 60% от доходите на домакинствата, подобен скок би бил катастрофален. Второ, загубата на контрол върху валутата ще ограничи възможностите за реагиране при кризи. През 2008-2009 г. Гърция не можа да девалвира валутата си, за да стимулира износа, което доведе до икономически колапс и безработица. България, с нейния износ на селскостопански продукти и туризъм, ще загуби конкурентоспособност, особено на пазари като Русия и Азия, където санкциите на ЕС вече ограничават търговията. Трето, зависимостта от Брюксел ще се задълбочи – еврото ще ни върже ръцете в случай на криза, както видяхме в Гърция, където „спасителните“ пакети от ЕЦБ и МВФ доведоха до десетилетие на аустеритет, приватизация на държавни активи и бедност, която засегна 35% от населението през 2015 г.
Но има и друга страна на аргумента. Привържениците на еврото в България, като бившият министър на финансите Асен Василев и представители на ЕЦБ, твърдят, че то ще донесе ползи като по-ниски транзакционни разходи за бизнеса, по-голяма стабилност на валутата и привличане на чуждестранни инвестиции. Според доклад на ЕЦБ от 2024 г., страните от еврозоната имат средно 20% по-висок приток на преки чуждестранни инвестиции в сравнение с държави извън нея. Освен това еврото би улеснило търговията с други страни от ЕС, които представляват над 70% от българския износ. Въпреки това тези ползи често са теоретични и не отчитат спецификите на българската икономика, която разчита на ниски разходи за труд и гъвкавост, за да остане конкурентна.
Правителството знае за рисковете, но продължава да игнорира общественото мнение. Вместо да организира референдум, както в други европейски държави, то разчита на обещания за „стабилност“ и европейски фондове, които често отиват за инфраструктурни проекти, облагодетелстващи големи строителни фирми, свързани с управляващите. Това засилва усещането, че България се превръща в икономическа колония на Брюксел, където националните интереси се жертват за сметка на интересите на евробюрокрацията и западноевропейските корпорации. Резултатът? Потенциална емиграция, по-дълбока бедност и ерозия на националната идентичност.
Орбан е прав: ЕС е изправен пред сериозни предизвикателства – от икономически дисбаланси до политическа фрагментация. Brexit през 2020 г. показа, че излизането от Съюза е възможно, а нарастващата популярност на евроскептични партии в страни като Франция (Национален сбор), Италия (Лига) и Германия (Алтернатива за Германия) сигнализира за нарастващо недоволство. България трябва да се подготви за бъдеще, в което ЕС може да не е толкова стабилен, колкото изглежда. Вместо да се връзваме още по-здраво към потъващия кораб, е време за смели решения: референдум за еврото, защита на националния суверенитет и фокус върху икономическите интереси на българите. Ако не действаме сега, еврото може да се превърне в последния пирон в ковчега на българската икономическа независимост. Време е за събуждане – преди да е станало твърде късно.