583
![]()
Румяна Ченалова
В какво се състоят исканите от МС изменения на Закона за отбраната и въоръжените сили на РБългария?
1.Променя се съдържанието на израза „ оперативна готовност“ от“ готовност за изпълнение на оперативни задачи““ в готовност за изпълнение на операции на въоръжените сили.“Всякакви.
2.Отнема се правомощието на президента да привежда въоръжените сили или част от тях в оперативна готовност.
3.Разширяват се правомощията на МС по чл.22 от ЗОВСРБ.
МС не само приема по предложение на министъра на отбраната държавен военновременен план за осигуряване и управление на гражданските ресурси за отбраната на страната извън ресурсите и средствата по плановете на въоръжените сили и възлага изпълнението му, но след измененията РЪКОВОДИ изпълнението на плана.
След измененията / т.13/МС предлага на президента привеждането на въоръжените сили в по-висока степен САМО на бойна , не и оперативна готовност.Вече може това привеждане да касае САМО ЧАСТИ от въоръжените сили.
При старата редакция на чл.22 т.15 МС приема мобилизационните планове и осъществява общото ръководство на мобилизацията на въоръжените сили и привеждането на страната от мирно във военно положение. Сега тези правомощия включват и ПРИВЕЖДАНЕТО НА СТРАНАТА ОТ МИРНО В ИЗВЪНРЕДНО ПОЛОЖЕНИЕ, ВОЕННО ПОЛОЖЕНИЕ И ПОЛОЖЕНИЕ НА ВОЙНА.
С новата т.4а на чл. 27 се предоставя правомощието на МС да разглежда предложенията на министъра на отбраната за привеждане в изпълнение на стратегическите планове за действие на въоръжените сили или на части от тях;“.
4.Разширяват се правомощията на министъра на отбраната.
Към чл.28 от ЗОВСРБ се създават нови т.2а и 3а.Според тези изменения началникът на отбраната предлага, а министърът на отбраната разрешава използването на оръжие и бойни средства от български военни формирования:
1.в случаите на нарушаване от безпилотно ВЪЗДУХОПЛАВАТЕЛНО средство на географски зони, в които полетите на безпилотни въздухоплавателни средства са забранени или ограничени над военни обекти и над войскови райони, както и над военни формирования и военни плавателни средства, разположени извън войсковите райони, когато експлоатацията на безпилотни въздухоплавателни средства е забранена или ограничена;“.
2.в случаите на нарушаване от безпилотно ПЛАВАТЕЛНО средство на границите на забранени с известие до мореплавателите зони и пунктовете за базиране на военни плавателни средства;“.
5.Ограничават се правомощията на областните управители да оповестяват при привеждане в по-висока степен на оперативна готовност – чл. 43 ал.2.
От друга страна задължения, възложени им от органите за ръководство на отбраната ще изпълняват не във време на война, а във военно време.
„Военно време“ е времето, през което в страната е обявено „положение на война“ или „военно положение“- пар.1 т.1б от ДР
6.С измененията на чл.53 ал.2 се осигурява възможност не само във военно, но и В МИРНО ВРЕМЕ въоръжените сили на РБългария да изпълняват задачи съвместно и/или координирано със сили на НАТО и/или от държавите – членки на Европейския съюз.
Това не само е противоконституционно, но и е абсурдна законодателна възможност за намеса на чужди организации и държави във военната политика и суверенитет на България.
7.С изм. на чл.54 твърде неясно и опасно се предоставя възможност въоръжените сили на Република България да изпълняват задачите си въз основа на планове за операции И ЗА ДРУГИ ДЕЙНОСТИ на въоръжените сили. Какви са тези други дейности, кой ще извършва преценка и разрешава не става ясно, което би имало за последица произвол и безконтролност.
8.Въвежда се нов термин „ възпиране“, който не е дефиниран.
Създава се нова т.2а към чл. 56 ЗОВСРБ, според която В МИРНО ВРЕМЕ въоръжените сили изпълняват задачи по възпиране на основание поетите СЪЮЗНИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ в съответствие със сключените международни договори и споразумения.
Друго основание за такива действия са плановете за операции и други дейности на въоръжените сили.
Създава се нова т.10 към чл. 56 според която в мирно време въоръжените сили изпълняват задачи по откриване и неутрализиране на безпилотни системи чрез използване на технически средства при защита на военни обекти и войскови райони, както и на военни формирования, техника и военни плавателни средства, разположени извън войсковите райони, въз основа на утвърдени от министъра на отбраната процедури и правила, отчитащи използването на техническите средства.
Какво всъщност се прави с тези изменения?
Въоръжените ни сили ще могат да извършват действия по възпиране и откриване и неутрализиране на безпилотни системи в МИРНО ВРЕМЕ , което е в абсолютно противоречие с уредбата на ЗОВСРБ и в частност дефинициите за положение на война и военно положение.
Тези възможности са в ръцете на министъра на отбраната .Той утвърждава процедурите и правилата отчитащи използването на техническите средства / т.10/.В тези случаи съобразно измененията на чл.28 от ЗОВСРБ /нови т.2а и 3а/ началникът на отбраната предлага, а министърът на отбраната разрешава използването на оръжие и бойни средства от български военни формирования.
Игнорирани са дефиниционните разпоредби на ЗОВСРБ. ВОЕННО ПОЛОЖЕНИЕ се обявява при ЗАПЛАХА от въоръжено нападение или от война на цялата или на част от територията на страната- чл.111 от ЗОВСРБ. ПОЛОЖЕНИЕ НА ВОЙНА се обявява при въоръжено НАПАДЕНИЕ срещу страната или при необходимост от неотложно изпълнение на международни задължения- чл. 109 от ЗОВСРБ.
Положение на война и военно положение се обявяват с решение на Народното събрание или с указ на президента на републиката – чл.108.
Измененията на практика игнорират Народното събрание и президента, които единствено са оправомощени да обявят военно положение или положение на война в случаите на заплаха или въоръжено нападение, каквото на практика представляват нарушенията, предвидени в чл. 28 ЗОВСРБ.
Измененията вероятно са свързани с истерията по заплахата от нападение на руски дронове. Това обаче не обяснява изменението на закона, с което в ръцете на министъра на отбраната се съсредоточават всички правомощия по откриване и унищожаване на дроновете. Подобно нападение представлява положение на война или военно положение и е абсурдно да се определя като някаква ситуация в мирно време, която се разрешава от въоръжените сили без санкция на НС и президента, а единствено по преценка на началника и министъра на отбраната.
На практика това би било положение на война, в която ще влезем без да разберем.
Източник: Фейсбук профила на Румяна Ченалова.