![]()
Арно Лепармантие
След PwC, Walmart и Accenture все повече американски компании обясняват съкращенията на персонал, целевите уволнения и ускорената реструктуризация с внедряването на изкуствен интелект.
В консултантските и одиторските компании септември също е нещо като „първия учебен ден“ — идват млади специалисти с дипломи, които трябва да усвоят основите на професията. Въпреки това, както пише Марко Амитрано, ръководител на PricewaterhouseCoopers (PwC) във Великобритания, „днес ние променяме подхода си към наемането. Тази година наемаме по-малко начинаещи специалисти: 1300 срещу 1500 през 2024 г.“ Причината е изкуственият интелект (ИИ). „Броят на свободните работни места в професии, най-засегнати от ИИ, расте по-бавно, отколкото в сфери, по-малко зависими от него, и тази разлика се увеличава“, предупреждава Марко Амитрано.
Докато гигантите от Силициевата долина инвестират милиарди долари в сървъри за ИИ, компаниите са принудени да усвояват тези технологии в ускорен режим, осъзнавайки, че става въпрос за тяхното бъдеще, а може би и за оцеляването им. В САЩ всяка компания, заподозряна в недостатъчно бързо внедряване на ИИ, става обект на атаки на борсата. Ярък пример е гигантът Accenture, който от началото на 2025 г. загуби една трета от пазарната си капитализация.
Нейният главен изпълнителен директор Джули Свит заяви пред финансови анализатори, че ще уволни консултанти, които се окажат неспособни да се адаптират към тези нови технологии: „Инвестираме в непрекъснато обучение на нашите консултанти. Уволняваме в кратки срокове тези, чието преквалифициране не е жизнеспособно решение.“ Без шансове за тези, които не успяват да се справят, въпреки че 555 хиляди от 780 хиляди служители са преминали обучение. Трудно е да се каже дали тези уволнения отговарят на нормалната текучество на кадри. Въпреки това посланието е ясно: без ИИ няма бъдеще.
Ръководителят на американската верига супермаркети Walmart, най-големият работодател в САЩ с 1,6 милиона служители в страната, каза същото в края на септември. „Напълно очевидно е, че ИИ буквално ще промени всяка работа“, заяви главният изпълнителен директор Дъг МакМилън пред мениджърите си в Арканзас. „Може би в света има професия, която ИИ няма да засегне, но аз не мога да я назова.“ От логистичните центрове до службата за поддръжка и отдела за покупки — трансформацията ще обхване цялата компания. И всеки сектор от икономиката е под прицел.
Половината работни места за начинаещи „бели якички“
Засега това явление на пазара на труда се развива постепенно. Трябва да се прави разлика между това, което вече се случва — и засега изглежда контролирано — и цунамито, което надвисва, ако се вслушаме в специалистите по ИИ и бизнеса. Все повече ръководители предупреждават за наближаващ „job apocalypse“ (масово измиране на професии). „Изкуственият интелект ще замени буквално половината „бели якички“ в САЩ“, заяви през лятото на Фестивала на идеите в Аспен (Колорадо) Джим Фарли, главен изпълнителен директор на Ford.
През май Себастиан Семиатковски, ръководител на платежната компания Klarna, съобщи, че компанията е съкратила броя на служителите си с около 40% — от пет хиляди на около три хиляди души, отчасти благодарение на инвестиции в технологии за изкуствен интелект. В интервю за новинарския сайт Axios, публикувано в края на май, Дарио Амодеи, главен изпълнителен директор на Anthropic — една от най-големите стартъп компании в областта на ИИ — прогнозира, че тази технология може да доведе до изчезването на половината работни места за начинаещи „бели якички“ и да повиши нивото на безработица до 10-20% в рамките на следващите една до пет години. Според него компаниите, работещи с ИИ, и правителството трябва да спрат да „замачкват“ проблема с потенциалното масово съкращаване на работни места в сфери като технологии, финанси, право и консултантски услуги.
Изкуственият интелект едва започва да прониква на пазара на труда, предупреждава Рони Чатърджи, главен икономист на компанията OpenAI, в изказване през юни на конференция на Walmart, цитирано от The Wall Street Journal. „През следващите 18-36 месеца въздействието му ще стане много по-осезаемо.“ В същото време проучване на Yale Budget Lab показва, че „мащабните технологични преобразувания на работните места обикновено се случват в рамките на десетилетия, а не на месеци или години“.
По-малка нужда от работна сила
На макроикономическо ниво това явление все още е слабо изразено. Виктор Янулайтис, главен изпълнителен директор на компанията Janco, анализирала статистиката на Министерството на труда на САЩ, отбеляза в началото на септември, че „пазарът на труда в сферата на информационните технологии се е свил с 131 200 души през последните тринадесет месеца и с над 179 хиляди души през последните две години“. Сред причините са съкращаването на разходите на федералното правителство за ИТ договори, забавянето на икономическия растеж след бума след отмяната на ковидните ограничения, както и влиянието на изкуствения интелект.
И това не засяга само Google и Amazon, обясняваше още през май Янулайтис в интервю за The Wall Street Journal: „Става въпрос за всички компании от среден размер, където ИТ отделът наброява между 20 и 100 служители.“ Според него особено силно са пострадали начинаещите програмисти, тъй като значителна част от техните задачи вече може да се изпълнява от изкуствен интелект. „Позицията, която почти напълно изчезна от ИТ отделите, е младши програмист, ИТ анализатор или скорошен завършил с диплома по информатика“, уточни той.
В проучване, публикувано на 4 септември, Федералната резервна система на Ню Йорк отбеляза, че 13% от компаниите в сектора на услугите в региона на Ню Йорк планират съкращения на работни места през следващите шест месеца поради внедряването на инструменти, базирани на изкуствен интелект. Аналитиците обаче подчертаха, че подобни прогнози, направени през 2024 г., не са довели до действителни уволнения. Въпреки това е очевидно, че наемането на персонал се забави: през последните шест месеца 12% от компаниите в сектора на услугите, използващи ИИ, намалиха темповете на наемане, а една четвърт от тях очакват допълнително намаляване на набирането на служители. Подобен извод е направен и в проучване на Федералния резервен банк на Далас, публикувано през юни: 10% от компаниите заявиха, че благодарение на ИИ им е необходима по-малко работна сила. На първо място страдат нискоквалифицираните работни места.
За компаниите основната задача сега е да направят така, че изкуственият интелект да носи реална финансова възвръщаемост и да се прилага на практика. Точно това се стреми да постигне гигантът в сферата на корпоративните услуги Salesforce, който обаче сам е под заплаха заради бързото развитие на ИИ: акциите му паднаха с 28%. Главният изпълнителен директор на компанията Марк Бениоф заяви пред анализатори, че през 2025 г. компанията няма да наема програмисти заради напредъка в областта на изкуствения интелект. „Това, което можем да правим с тези инструменти за програмиране, е наистина впечатляващо. Вече наблюдаваме ръст на производителността на инженерите с 30% и възнамеряваме да продължим в тази посока“, заяви той през февруари, добавяйки: „Ние сме последното поколение главни изпълнителни директори, управляващи само хора. Мисля, че в бъдеще всеки ръководител ще управлява едновременно хора и ИИ агенти.“
Преходът към изкуствен интелект изисква от компаниите толкова дълбоки преобразувания, че понякога е по-лесно бизнесът да се преустрои изцяло на базата на ИИ, отколкото да се опитва да интегрира тази технология в съществуващата организационна структура. Това заяви Луис фон Ан, ръководител на компанията за изучаване на езици Duolingo, сравнявайки този преход с този, който се случи с появата на смартфоните в началото на 2010-те години. „ИИ не е просто инструмент за повишаване на производителността. Да бъдеш компания, ориентирана към ИИ, означава, че ще трябва да преосмислим значителна част от начина, по който работим“, пише той на служителите си през пролетта. Той подчерта, че не става въпрос за съкращаване на персонала, който ще работи с тази технология: „Искаме да се фокусирате върху творчески задачи и решаване на конкретни проблеми, а не върху рутинни и повтарящи се операции.“
Източник: Le Monde